Detsember 9 ehk kohtumine ksenofoobiga

Reeglina tunnen end Dresdenis üsna hästi. Koduselt, võiks isegi öelda. Aga olen harva sattunud kohtadesse, kus ma end nii ei tunne. Pole muidugi ka kaugetesse ja võõrastesse kohtadesse rännanud, ikka jäänud endale enam-vähem mõistetavasse kultuuriruumi. Ainus barjäär, mida tõesti tundnud olen, on keelebarjäär.
Hiljuti aga põrkusin Dresdeniga nii valusalt kokku, et siiani tähed ja linnukesed pea ümber tiirutavad ja päris täpselt aru ei saa, mis või kes ma olen ja miks.
okou
Iroonilisel kombel esines vahejuhtum vaid tunnikese pärast seda kui olin siinse tuttavaga kohvikus istunud ja kuulanud tema kurtmist selle üle kuidas ta ikka ja jälle Saksamaal rassismi (tegemist on Malaisia-päritolu naisterahvaga, kes pea kümme aastat siin elanud) ja võõravihaga kokku puutub ja kuidas ta on lihtsalt pidanud diskrimineerimisega osaliselt leppima.
Arvasin siis et minusugune europiidse välimusega sell, kelle genotüüp olevat hiljutiste uuringute põhjal tänapäeval saksa rahva genotüübile lähedasem kui meie hõimukaaslaste, soomlaste omale, küll mingit säärast asja läbi ei pea elama. Aga näe, võõraviha ehmatab sind just siis kui selleks kõige vähem valmis oled.
Juhtus nimelt nii, et võitlesin kohvikusistumisest hoolimata nohu ja peavaluga ning tundsin end üsna kehvasti. Kuna aga toidupoes oli vaja käia, tatsusin enne koju minekut sealt läbi ja väljusin endale ootamatult, nagu ikka, üsna raske toidukotiga. Otsustasin, et jalutamisest ei tule küll midagi välja, parem trammiga minna. Kuna minu tramm just peatuse juures must mööda tuhises, tegin oma peavalu ja raske kotiga koos mõned kiiremad jooksusammud ja sain viimasel sekundil ukse vahelt sisse. Hingeldades, pea ringlemas, maandusin kaksikpingile ning sättisin oma toidumoonakoti hoolikalt nii, et see ümber ei kukuks kuni ma käekotist sõidupileti otsin ja selle valideerin. Selleks hetkeks aga kui mina olin kotist rahakoti leidnud ja selle vahelt pileti võtnud, seisis minu ees kontrolörihärra ja nõudis valideeritud piletit näha. Katsusin esmalt oma puises saksa keeles seletada, et ma parajasti just tegelen asjaga, pidin teist ju kotist otsima, aga kohe maksan oma sõidu eest nagu korralik inimene ikka. Härra (ma ütlen ’härra’, aga tegelikult oleks ’nolk’ täpsem) kontrolör raputas selle peale pead ja teeskles, et minu jutt on mõistetamatu. Seletasin siis rahvusvahelises keeles ka korra ja veel korra, pikemalt ja rohkemate detailidega – et ma jooksin ja pea käis ringi ja kott oli raske ja et ma toetasin korraks perse maha ja et mu sõidupilet oli rahakotis ja rahakott oli käekotis ja et poekott oli raske ja ma pidin maha istuma ja et ma kavatsen sõidu eest maksta nagu ma alati maksan. Ainus mis härra kontrolöril selle kõige peale öelda oli, oli „mhmh, give passport.“ Ausa kodanikuna ei näinud ma põhjust, miks mitte anda. Pärast kinnitamist, et olen pärit Eestist, mille asukoht talle tõenäoliselt teadmata oli, aga võib arvata, et eks temameelest see kuskil Ažeribaidžaani ja Rumeenia vahel asu, noh, nendes kohtades, kust siia ikka neid rõvedaid immigrante tuleb, kes kõik tema head töökohad on ära võtnud ning nüüd tema peab käima nagu loll ja mingeid pileteid kontrollima trammis, võttis härra kontrolör oma väikese masinakese välja ja kukkus tigedalt toksima. Mingit selgitust selle kohta, mida ta teeb või kavatseb teha, ei kaasnenud. Üritasin siis veel natuke saksa-inglise keeles selgitada, et ma tõesti soovin maksta oma sõidu eest ja ma tulin samas peatuses trammile. Inimesed, kes trammis meie läheduses istusid, vaatasid kõik äärmiselt keskendunult oma mobiiltelefone või akendest välja ning kellelgi ei olnud mingit isu minu juttu kinnitada või mulle appi tulla. Nii juhtuski, et härra kontrolör ulatas mulle trahvikviitungi ja mu rõveda Eesti Vabariigi ID kaardi ning ütles, et mul on 7 päeva aega trahv ära maksta ja järgmine kord olgu pilet valideeritud kohe uksest sisenemisel.
Teate, sõbrakesed, teil siin Saksamaal ei ole sellist toredat piletite valideerimise süsteemi, millele võib kaugelt käekotti lehvitada (nagu meie kohutaval arengumaal kuskil räpases Eestis), teil on selline süsteem, mille jaoks peab piletipaberike füüsiliselt näpu vahel olema, et sellele kellaaeg peale lüüa. Ja kummaline küll, aga ma ei jookse mööda teie kaunist linna ringi, pilet igaks juhuks raske toidukompsuga samas käes, sest äkki tuleb tramm kohe ja mul ei ole aega peatuses piletit välja otsida.
Võibolla ma olen paranoiline, aga ma usun, et iga kohalik oleks suutnud härra kontrolörile selgeks teha, mis juhtus ja et ta ei ole tegelikult hoiatustki väärt, aga korraliku kodanikuna selle siiski vastu võtab. Ja et trahvikviitungi sain mina seepärast, et olen võõras.
Novot. Ja nii juhtuski, et olen kaunil jõulueelsel ajal end siin sakste riigis nii üksiku ja võõra ja valena tundes tunde nutta lahistanud. Üritan end küll lohutada – asi ei ole üldse ju nii hull. Mingi tühine trahv. Aga see selline vastik jõuetus ja saamatus teevad lihtsalt…. kurvaks. Või midagi muud, mida ma sõnastada ei oska. Midagi kafkalikku. Midagi sellist, mida Josef K tundis ja kah kirjeldada ei osanud.
Ma ei teinud ju midagi valesti. Ja ometi sain karistada. Ja seda pilli on üsna mõru alla neelata.
Nii et müts maha kõigi nende immigrantide ees, kes sellise vastikusega sagedamini kokku puutuvad kui korra kahe aasta jooksul.

4 thoughts on “Detsember 9 ehk kohtumine ksenofoobiga

  1. Selle peal ei oska muud midagi öelda kui, et – karukallid siit räpasest (ja antud hetkel ka mudasest) Eestist ja mingi närune saksa ksenofoob saab enda vitsad niikuinii.

  2. Ära siiski nuta, minuga on seda ka koduses eestis juhtunud, tõsi küll, väga ammu, nõuka ajal, aga situatsioon oli täpselt sama, igatahes läheb see mööda, aga nagu näed, jääb meelde, kuigi enam nii haiget ei tee.

  3. Jõudsin alles nüüd läbi lugeda selle loo ja jube kurvaks teeb. Nüüdseks sa enam ehk ei nuta, ma loodan :). Pole Rootsis veel sellega kokku puutunud ja loodan, et ei puutu ka. Muidu tunneks ise sama 😦

Leave a Reply

