Juuni 4 ehk serbia proja

Mais on väga hea vitamiini- ja mineraalainete allikas – näiteks olevat seal 270 mg kaaliumi 100 g kohta. Väidetavalt on see üsna hea number. Mina tegelikult ei tea, pole mingi toidukeemik. Toidu- või muud keemikud aga väidavad veel, et kaalium korraldab südamelihase tegevuses asju ja hoiab ka muudel olulistel tegevustel inimorganismis silma peal. Ja no kui maisikasvatajaid uskuda, siis kes maisi ei söö, see kõngeb üldse kohe ära.
Kuna Härra aga maisi nähes läkastama ja vanduma hakkab, siis olen mina üsna sujuvalt ära unustanud, et üks selline toiduaine üldse on. Mõni aeg tagasi tuletati see mulle aga meelde koos lahendusega.
Nimelt… on ju olemas ka maisijahu. Ma mõtlen seda polenta-jahu. Ja sellest teevad serblased keeksilaadset juustusaia „proja“. Proovisin ise, meeldis. Pakkusin BBle, sõi. Lunisin Härrat, et ta prooviks, ei läkastanud ega vandunud. Küsis veel hoopis. Korraliku koduprenaisene muidugi tegin ka. Mitu korda.
Nüüd olen projat juba lausa nii mitu korda ise teind, et olen leidnud variandi, mis meile kõige rohkem meeldib.

Vaja on:
150 g maisijahu (seda kollast, polenta tegemiseks mõeldut)
150 g nisujahu
1 tl või natu vähem küpsetuspulbrit
250 ml piima
2 lahtiklopitud muna
u 200 g (ehk pakk) feta-tüüpi juustu
150 ml rapsi- või päevalilleõli
paras peotäis seesamiseemneid
maitse järgi soola

Nagu ikka: kuivad asjad kokku, segamini ja muud asjad ükshaaval hulka. Maitsta kindlasti enne soolamist, sest tavaliselt on need feta-tüüpi juustud üsna soolased. Kuigi ilma soolata ma pole veel kordagi teinud. Seesamiseemned võib riputada peale või segada sisse. Ei soovita riputada peale siis, kui roog juba ahjus on, sest sellele tõmbub koorik peale ja sinna ei jää enam ükski seeme kinni. Kogemus räägib, muidugi, khm. Kõige rohkem meeldiski mulle tegelt, kui need seemned taignas sees olid, nii et edaspidi segan sisse.
BB sõbranna Loona serbia-vanaema sõnul on aga kõige olulisem komponent õli ja seda ei tohi liiga vähe panna. Ka leiab tema, et väga oluline on küpsetusnõu enne 2  minutiks kuuma ahju panna ja siis üle hõõruda. Õliga, muidugi. Alles siis tainas sisse ja ahju. Mina olen alati nii teinud. Sest kui serbia-vanaema käsib, ega siis vastu ei hakka.

nemanja
Oi, vanaema ütles, pane rohkem õli!

Ahjus peaks proja olema umbes 10 minutit 170 kraadi juures ja siis umbes 20 minutit veel 150 kraadi juues. Seda juhul kui on normaalne ahi. Meil ei ole. Meil on selline, et ma ei jõua ära oodata, millal juba uue saab. See on aga hoopis üks teine lugu.
Siin proja teel vanasse ahju…

DSC_0295

See mis järgi oli, kui mul meelde tuli, et ma pilti tahtsin teha…

DSC_0351

Selline loba-tüüpi retseptipostitus sai hoopis. Hei, tehke projat! Sööge maisi!

6 thoughts on “Juuni 4 ehk serbia proja

    1. Heh, äkki ma ajangi segamini. Äkki see “maisijahu” ongi “maisimanna”. Paki peal on mul kirjas ainult “polenta”, ma ei tea, kas ta on “maisgriess” või “maismehl”… mõlemaid kaubandatakse..

Leave a Reply

