November 11 ehk aga miks!?

Kui ma tollel kuulsal hommikul, reeglid ja eesmärgid paigas, Härrale teatasin, et nüüd asi nii on, et minu ja suhkru suhe on läbi, pareeriti minu katse asja selgitada ja mõistlikuks rääkida väga kiirelt ja kindlalt.
„Mismõttes? Miks? Miks sul seda veel vaja on? Miks MEIL seda vaja on? Hakkad veel tujutsema ja pirtsutama, veel rohkem kui praegu, ma ei taha seda. Võta nüüd mõistus pähe ja söö kommi edasi. Toon sulle ühe koola?“
Noh, see on selline tsenseeritud variant. Aga vast sai selgeks, et tema poolest võiksin ma pigem kõik maailma kommid ära süüa ja kohe, ja kui ma oleks teatanud, et ma taimetoitlaseks või moslemiks hakkan*, oleks ta sellesse leebemalt suhtunud.
Mina hakkasin muidugi selle peale tujutsema ja pirtsutama, ja mingist selgitamisest ja mõistlikuks rääkimisest polnud juttugi. Mõni aeg hiljem võtsin end aga kokku ja kirjutasin Härra jaoks üles kõik põhjused, miks ma suhkrust loobuda tahan. Selle kirja tõlke avaldan nüüd siin ka teile, kallid lugejad. Noh, sest kuigi reaktsioon minu avaldusele, et ma nüüd ka mingi eri-dieedi-idioot olen, on olnud üllatavalt positiivne, on kindlasti ka teie hulgas neid, kes mõtlevad, et no on ikka idioot, oleks võind ikka parem taimetoitlaseks või moslemiks hakata.
*Siinkohal pean oluliseks rõhutada, et minu isikliku arvamuse järgi ei tee taimetoitlus või moslemiks olemine kellestki ei pool ega täis hullu.

Teaduslikult tõestatud, kuid viitamata allikatele toetuv selgitus sellest, miks ma rafineeritud suhkrut süüa ei taha
Ehk: kiri abikaasale

1) Suhkru toiteväärtus on null. Tegelikult isegi vähem – kuna tegemist on tühja kaloriga, peab keha selle seedimiseks kasutama oma olemasolevaid ressursse (vitamiini- ja mineraalivarusid). Seega, iga kord, kui ma suhkrut (või midagi, mis seda sisaldab) söön, vähenevad minu keha reservid. See ei meeldi mulle. Ma vajan neid vitamiine ja mineraale keha normaalse toimimise jaoks ja ma ei viitsi pärast iga klaasi Coca-Colat brokolipead ära närida.
2) See mõjutab keha insuliinitootmist. See võib põhjustada diabeeti. See ei ole tore.
3) Kui keha insuliinitootmine on tuksis (vt punkti 2), ei saa see enam ka rasvaga hakkama. Okei, ma olen viimase 15 kuu jooksul üle 20 kilo alla võtnud (aitäh, Rasedus!), aga ma ei ole siiski väga vaimustatud rasvade ladestumise ideest.
4) Tead, need kes söövad rohkem suhkrut, söövad rohkem. Okei, kõlab loogiliselt. Aga las ma selgitan – suhkru söömine ei lase ajul mõista, et ma olen piisavalt söönud (vähene verevarustus ajupiirkonnas hypothalamus, kui sa just teadma pead), nii et aju korraldab muudkui käe jälle suu juurde. Ühtlasi kuulub asja juurde ka hormoon nimega leptiin, kes ei lase tekkida täiskõhutundel ja seega pole mingit mõtet loota, et tahtejõud suudab leptiini poolt põhjustatud võlts näljatundest üle olla. Näide: pärast suhkrurohket limonaadi nõuab mu aju hamburgerit ja friikartuleid, kuid kui ma oleksin leppinud vee joomisega, piisaks kõhu täis söömiseks ainult kartulitest. Näed juba kuhu jutt läheb – kui ma jätkan suhkru söömist, peaksin varsti JÄLLE uued teksad ostma. Lisaks – mõtle, mis see kõik meie perele maksma läheb, kui ma õgin nagu ameeriklane.
5) Suhkur armastab põletikku. Nii palju isegi, et see põhjustab seda. Kas sa tead, kellele veel põletik meeldib? Kõigile nendele igirõvedatele vinnidele, mis mu näole regulaarselt ilmuvad. Aga mis juhtuks, kui mu keha põletikutase oleks väga-väga madal? Mismoodi see välja näeks?
6) Suhkru tarbimist seostatakse ärevuse, ärrituvuse ja meeleolumuutustega, ka märgatavate erinevustega päevases energiatasemes, isegi depressiooniga. Meenutavad need tunnused sulle kedagi? Tahad, et see muutuks? Mina tahan. Jah, esialgu võib (võib – tingiv kõneviis!) loobumine põhjustada just neid samu nähtusi ja võimendatult, aga tavaliselt kaovad need mõne nädalaga. Sellele järgneb aga õnnelik abikaasa kuni surmani (olen otsustanud, sina pead esimesena surema. Ses mõttes, et palun pea vastu, kuni ma vähemalt üheksakümnene olen ja siis jäta mind veel umbes kümneks aastaks lapsi ja –loodetavasti– lapselapsi kiusama kõigi nende „aga-papa-ütles-alati“-juttudega, eks?)
7) Oled kuulnud väljendit „suhkrulaksu all“? See on just see, mispärast mul on pärast millegi magusa söömist jube hea olla ja energiat üle (oled mind kunagi pärast Coca-Colat näinud?). Aga sellele järgneb järsk energialangus. Keskpäevane uimasus? Äkiline tukkuma jäämine? Suvalisel ajal ära vajumine? Jah, kõik võib suhkru kaela ajada. Kui suhkur asjasse ei sekku, on päevane energiatase ühtlasem ja isegi minu unerütm võib normaliseeruda. Kuigi selle osas pean veel meie pojaga läbirääkimisi pidama.
8) On tõestatud, et südamehaigustel on suhkruga rohkem pistmist, kui rasvaga. Selgitused on maru loogilised ka, aga – palun – kes sa arvad, et ma olen, mingi teadlane või!? Lisa väitele lihtsalt sõnad „triglütseriidid“ ja „kolesterool“ ja usu, et tegelikud teadlased ja arstid teavad, millest nad räägivad, ja et su abikaasa on liiga laisk ja loll, et see endale korralikult selgeks teha. Samal ajal võid ka mõelda, et – pagan, mis siis küll juhtub, kui mu abikaasa südamerabanduse saab? Kes pesu ära sorteerib?
9) Suhkur tekitab sõltuvust. Dopamiin, kullake. See on nagu kokaiin, ainult et hullem. Noh, füüsiliselt hullem. Sotsiaalselt on kokaiini kasutamine siiski minu silmis veel vähe rõvedam. Aga mis ma öelda tahan, on see, et suhkur keres nõuab veel suhkrut kerre. Mis ütleb: „Hei sa kahjustasid oma keha, hea töö, tee veel!“ Suurepärane. Just nimelt seda mul oligi vaja kuulda pärast seda, kui ma olen otsustanud oma noorest abikaasast kauem elada.
10) Hiljutine usaldusväärses ülikoolis (einoh, kõik faktid, mida ma siin tulistan, on usaldusväärsest teadusallikast muidugi, ma ju googeldasin neid!) läbi viidud uuring tõestas, et suhkru söömine põhjustab mäluprobleeme. Kui ma suhkrut ei söö, mäletan kõigile sõpradele ja sugulastele nende sünnipäeval kaardi saata. Kuni minu 100. sünnipäevani!
11) Lisaks sellele, ja see on oluline… Tead eks, kui oleme kellegi õhtusöögile kutsunud ja siis nad teatavad: „Oh, vabandust, ma olen praegu eridieedil, ma ei söö liha / joo alkoholi / olen allergiline just sellele, mis sa valmistanud oled / mulle ei meeldi brokoli.“ Ja ma siis seepärast vaikselt külmkapi taga nurgas raevutsen. Tead, eks? Noh, ma tahan neile kõigile tagasi teha. „Oi, vabandust, seda ma küll ei söö, seal on rafineeritud suhkur sees. Sa ei kasutanud ju isekasvatatud värsket töötlemata roosuhkrut, ega ju?“ Muahahaaa!
Niisiis. Arvad endiselt, et see on halb plaan?

PS: Võib küll olla raske uskuda, aga ma tõesti ei ürita kedagi veenda, et nii peab. Ainult õigustada, miks mina nii tahan. Ma ei taha, et mu taimetoitlasest sõber tuleks mulle jahuma, kui mõnus tunne tal on, et ta loomi ei söö ja ma võiks ikka ka. Seepärast ärge palun võtke seda jama isiklikult. Sööge ikka mida tahate. Jõulud ju tulevad!

7 thoughts on “November 11 ehk aga miks!?

  1. Lõpp on jätkuvalt nii tore 😀 Muidugi, seda ma ei mõista kuidas sa saad soovida seda, et elaksid kauem kui abikaasa? Ma sureks vist südamevalusse ära ja no, seda juba ei taha.

  2. 😀 Aitäh.
    Noh, ega ma seda muidugi ei soovigi. Aga ma ei taha ka temale seda südamevalu valmistada, et mina ära suren. Ta on natuke tundlikum kui mina ja on meie eemalolekuid alati (olen mitu korda pikalt Eestis olnud, kui tema Saksamaal on) raskemalt üle elanud. Seepärast ei tuleks mul pähegi julgeda enne teda surra :D. Mitte, et me teaks, kuidas läheb, aga ega palju rohkem variante ei ole, kui kolm… ja kolmas on üsna harukordne.

  3. Väga palju kasulikke fakte! Päris mitut ma siiani ei teadnud, aga tänu sinule olen jälle targem 🙂 Vastupidiselt sinule kavatsen ma oma uusi teadmisi küll kellelegi peale suruda. Nimelt ma üritan neid vaikselt oma suhkrusõltlasest elukaaslasele ette sööta 😀

Leave a Reply

