Veebruar 10 ehk 99 täis

Kuna sotsiaalmeedia täna valdavalt sinimustvalge ja kiluvõileivane on, ei saaga mina kuidagi teemast ümber. Ja miks peaksingi.
Kuigi ei ole täna midagi pidulikult eestlaslikku teinud, ei teinud hommikusöögiks kamagi, nagu varem olin unistanud, olen ikkagi, ja tegelikult juba mõnda aega, selle päeva peale ja Eesti peale mõelnud. Noh, mitte niivõrd poliitilises või geograafilises, vaid pigem kultuurilises ja tunnetuslikus mõõtmes. Et vaatan oma väikseid pool-sakslasi siin ja mõtlen, et see teine pool neist peaks ikka teadma, kust nad tulevad ja et nad hommikusöögiks kama tahavad, mitte Leberkäset. Sest mul ei ole kama, kas on kama või ei ole. Kama peab olema. Ma ei tea miks. Korraliku väliseestlasena kuulasin ka presidendi pöördumist välismaal elavate eestlaste poole ja ta ütles: „Välismaal elades on iga pisike asi nii tähtis. Must leib, kilu, sült, kõik see saab hoopis teise tähenduse.“
Küllap nii ongi. Sest milles kogu see eestlus, see nii mõõtmatult suur asi, siis veel väljendub, kui mitte pisikestes asjades. Sellepärast… ja selle pärast, et ma lihtsalt juba selline Väljakutse-Valve ja Projekti-Priidik olen, otsustasin ühe Eesti-Väljakutse ette võtta.
Laste mõttes võiks küll vast 110. aastapäevani oodata, aga mina ei malda. Ma tahan, et lapsed juba praegu õpiks suhestuma kõigi nende pisikeste asjadega. Ja eks ma teen seda ju paljuski ikka enda jaoks. Et ma end siin eemal ikka eestlasena tunneks. Ja kui siis lastele midagi külge hõõrdub, väga hea. Ja ega Härralgi Eesti-teadmised mööda külgi maha jookse.
Niisiis:
Proovime Eesti Vabariigi 100. eluaastal teha 100 „Eesti-tegu“.
Eesti-tegude all mõtlen igasuguseid tegevusi, mis mulle Eestiga seostuvad. Mõtlen rahvuslikke traditsioone sama palju, kui perekondlikke. Just neid pisikesi asju, millele president viitas.
Noh, näiteks sööme musta leiba, kilu ja sülti, laulame hümni, loeme Kalevipoega, vaatame Laulupidu. Traditsioonilisemast otsast. Ebatraditsioonilisem ots peab ka olema, sest „tegusid“ peab ikkagi ju sada olema! Nii et läheme kiikuma (noogutades mitteametlikule rahvusspordile), kanname helkurit (sest Eestis peab), teeme e-etteütlust (sest emakeel on nii oluline ja kui veel komad ka õige koha peal on, siis mis veel tahta!), maalime pildi ainult sinise, musta ja valge värviga, sest nende kolme värvi nägemine ükskõik kus ja kunas seostub alati Eestiga. Minu mõttelises nimekirjas on praegu umbes 55 sissekannet sellistest „pisikestest“ asjadest. Pluss umbes 30 rooga, mis on kahtlemata kodused! (Kui Härralt küsisin, siis tema ütles, et ma teeks seda ilma tomatita hakklihakastet, sest sellist polnud tema enne näinud, kui mina välja ilmusin ja kas see ei olegi teie ametlik rahvustoit või?)
Aga kui teil, kallid lugejad, mõtteid on, milliseid „Eesti tegusid“ me veel korda võiks saata, siis olen üks suur kõrv!
Muidugi kavatsen projekti võimalikult suures ulatuses fotojäädvustada ja kõigiga jagada, kes vähegi viitsivad oma näpu üle instagrammivoo libistada.
Ilusat 99. sünnipäeva Eesti Vabariik. Head sajandat eluaastat!

5 thoughts on “Veebruar 10 ehk 99 täis

  1. Lugege “Naksitralle”. Mõtle, nad telgivad metsas ja teevad lõket ja kuulavad linnulaulu. Ja korjavad metsast ravimtaimi!
    Käige saunas. Kasevihaga.
    Vaadake ERR arhiivist vanu filme, mida kõik eestlased peast teavad.

  2. Naksitrallid on meil kusjuures kummalisel kombel olemas nimelt saksa keeles :D. Pean Härra sundima selle läbi lugema. 😀 Saunamõte on väga mõnus, see tuleb küll ära korraldada. Ja nende vanade filmidega on selline lugu, et ma olen üks nendest eestlastest, kellel need kõik peas ei ole, nii et oleks hädasti vaja seda hariduslünka täita küll!
    Head mõtted – aitäh, Reet!

  3. Ahaa!!! Siit napsasin mõtte 😉 Naksitrallid teele ja eestikeeles. Olen seda kaalunud, aga kuna ei teadnud, kas see on teil olemas (saksakeelne on minu antud), siis ei julenud seda ilma sinult küsimata saata. Tahaks veel raamatutest konsulteerida. Teeks SKYPE arutelu v pistan sulle e-posti, mida olen kaalunud?

  4. Skype’i kõne läheb ka vast selle eesti tegevuse alla 🙂 Ja ID-kaardiga allkirjastamine.
    Ma soovitaks ka veel pilvise ilmaga randa minna, sest see tundub kuidagi nii Eesti – kui vähegi päikest on, siis on pool elanikkonnast kohe rannas suvel. Lõket tehke. Kelgutage. Koo paar villaseid sokke igale lapsele 🙂 Küpsisetort tundub mulle väga Eesti värk. Või äkki lihtsalt sellepärast, et me ise alati õega tegime kõikvõimalikeks tähtpäevadeks emale-isale kingituseks küpsisetorti. Istuta ise seemnest tomatitaim ja pane rõdule kasvama 🙂 Pane metsmaasikaid heinakõrre otsa ritta. Eeeemmm.. Ja muidugi rahvariided – sobita mõnda oma outfit-of-the-day’sse rahvariidevöö 😉

Leave a Reply

