Märts 10 ehk glükoos ja fruktoos

Teeme nüüd nii, et kõik need, kes paremini teavad, parandavad mind. Ma ikkagi üheksanda klassi kolmandal semestril sain keemias kahe tunnistusele, eksole. Või oli see bioloogia? No teeb sama välja – see ei ole minu ala.
Niisiis…
Suhkur. See valge, mis suhkrutoosis käib ja mille nimi isikut tõestaval dokumendil on tegelikult sahharoos, aga mida ikka hellitavalt suhkruks kutsutakse. Justkui ta oleks ainuke! Noh, kõva keemikuna vaatasin järgi, et ta koosneb glükoosist ja fruktoosist.
Glükoos on oluline energiaallikas, see muundub kehas piimhappeks, mis on oluline rakkude, sealjuures eriti ajurakkude elutegevuses. Samas olevat nii liiga kõrge kui liiga madal glükoosi tase veres halb, nii et päris nii ei käi, et söön ainult jõle palju glükoosi ja saangi keemia ja bioloogia selgeks.
Glükoosi leidub taimedes, eriti puuviljades (eriti head allikad: banaan, kiivi, kirss ja hurmaa). Proportsionaalselt on väga head allikad kuivatatud marjad ja puuviljad (sest sealt on vesi uttu tõmmanud ja glükoosi protsent on selle arvelt kõrgem). Väga hea glükoosi allikas on ka mesi. Samas ei maksa unustada, et kõik need sisaldavad ka fruktoosi (jah, ka mesi). Ega ka seda, et kõik toiduained on tegelikult natuke rohkem, kui nende toiteväärtus, ehk siis pähkel ei ole lihtsalt oomega (või „oo, mega!”) rasvhape ja banaan ei ole lihtsalt fruktoos glükoosi, vitamiinide ja kaaliumiga.
Samas, glükoosi saab ka muud moodi, näiteks tärkliserikastest toodetest (mais, riis, kartul), aga ka laktoosi lagundades (ehk piimatoodetest). Seega, sahharoosist saadav glükoos on võimalik asendada kenasti ühe piimas ulpiva kartulipudrumäega. Voila. Või siis: banaani-riisiputru kellelegi? Maisi-kiivi salatit?
Nii, siis see teine tegelane, kui me siin juba arvestame, et saharoos on oma osade summa (ma tean, ma olen nii ebajärjekindel!): fruktoos… Tuulasin terve interneti läbi, või noh, nii palju, kui ma viitsisin ja nendes keeltes, mida valdan… ja ei leidnud kuskilt argumenti selle poolt, et fruktoosi vaja oleks. Sain teada, et keha tootvat ise väga vähe fruktoosi, seda kusjuures glükoosist (läbi sorbitooli, kui ma ei eksi, aga keda see keemia huvitab). Küll aga seostatakse igasuguseid haiguseid ja muid nina kirtsutama ajavaid asju liigse fruktoosi tarbimisega. Sest noh, fruktoosi ei ole vaja. Fruktoosi leidub mees, puu- ja põõsa otsas kasvavates viljades, marjades ja paljudes juurviljades. Eriti head allikad on banaan, põldmari, kirss, viigimari, kiivi, mandariin, mango, tähtvili, greip, ananass, mustikad, litšid.
Nii aga õnnetuseks ei saa, et koorin banaani ära, võtan fruktoosi välja (u 40% banaanist) ja siis söön banaani ära. Kahju. Seepärast peab tegema sellist teatrit, nagu mina siin teen. Et söön ise terve brokkolipea kolme päevaga ära, sest kõik teised tegelased siin majas eelistavad banaani. Kuigi targem oleks tegelikult klaas piima juua.
Aga miks ma siia sellel teemal jälle sonima tulin – olen kuulnud murelikke noote, et ma ikka päris lolliks olen läinud, et ma nüüd suhkrut ei söö (juba viis kuud*!), ja et peaks ikka sööma, sest noh, alati on söödud ju ja kõik on lõpuks ära surnud. Küll ma suren ka, aga enne seda tahaks nii elada, et ei pea iga päev kell pool neli õhtul pooletunnise uinaku tegema või tahvli šokolaadi ära sööma, sest muidu üldse ei jaksa, või iga kolme päeva tagant apteegis käima ja peavalutablette juurde tooma, sest muidu ei kannata üldse olla.
Seda oma viie peaaegu-suhkruvaba kuu põhjal ütlengi… et on elu kergemaks läinud küll. Ja isegi kui suhkruvähendusel sellega tegelikult keemiliselt midagi pistmist ei ole ja kogu värk ainult seepärast „mõjub“, et minu peanupp nii uskuda tahab, siis mul on hea meel, et mu peanuppu nii kerge lollitada on.
Nii et jah, suhkrut on vaja küll – glükoosi. Aga selleks ei pea kommi sööma.

*Mitte muidugi 100% täiseduga, olen seni rafineerimata suhkru ja vedela suhkru (loe: alkoholikapp on likööre täis ja noh vahel, kui lapsed magavad ja härra õlle lahti korgib…) osas üsna kergekäeline olnud, aga üritan ka seda nüüd hakata maha suruma.
Mida ma öelda tahan – (rafineeritud) suhkru söömine ei jäta mind mitte millestki ilma. Suhkur (sahharoos = glükoos + fruktoos) on asendatav ja tegelikult vajab asendamist ainult glükoos.

2 thoughts on “Märts 10 ehk glükoos ja fruktoos

  1. Trimpan ise praegu sahharoosiga kohvi, nii et ei ole sahharoosi vähendaja olnud 🙂
    Aga see mul ajab küll alati glükoosi üle fruktoosi, kui keegi kuskil jälle märgib, et “mu toode on suhkruvaba!” Ja siis saab pakendilt lugeda näiteks “süsivesikud 65g, millest suhkrud 53g”.. Öelgugi siis kohe, et “ma ei ole lisanud seda valget kristallilist ekstra juurde”. No vat. Tore lugemine täna sinu blogist igatahes.

    Hoia ikka lippu kõrgel!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s